perjantai 18. toukokuuta 2018

Viimeisiä viedään

Tulevat ykköset kouluun tutustumassa
Keskiviikkona koulun pihalla oli jännittynyt tunnelma, kun uudet ekaluokkalaiset tulivat varovaisesti katsomaan, millaiseen paikkaan sitä elokuussa pitää tullakaan. Tulokkaista piti huolta tulevat kummiluokkalaiset, jotka tuttuun tapaan auttoivat suunnistamaan koulun käytävillä. Keltanokkien tuli löytää koulusta ainakin rehtorin huone, terkkarin vastaanotto ja ruokala. Kouluravintola tarjoili myös herkkuja: yhdessä kummioppilaiden kanssa syötiin vielä lounaaksi pinaattilettuja. Koulun pihalla vanhemmat kiittelivät mukavasta aamupäivästä. Aamun jännitys oli tiessään ja tilalla oli odottava tunnelma! Olisipa jo elokuu...

Muistoja Madridista!
Ilmassa pientä matkajännitystä.
Madridin matkailijat palasivat koululle keskiviikkona. Reissu oli kaikin puolin onnistunut.
Viime viikolla Yhtenäiskoulun pihalta lähti joukko kahdeksasluokkalaisia - suuntanaan Espanjan lämpö! Espanjassa nuoret tapasivat vaihto-oppilasparinsa ja heidän vanhempansa.
Torstaiaamuna tapasimme muut oppilaat koululla ja lähdimme Madridiin. Meillä oli ohjattu kierros Madridin keskustassa, jonka jälkeen kävimme Prado-museossa.
Perjantaina meillä oli aktiviteetteja koululla. Aloitimme aamun syömällä yhdessä tyypillisen espanjalaisen aamupalan eli suklaakastiketta ja churroja. Tämän jälkeen meidät jaettiin ryhmiin ja pelasimme koulussa aarteen metsästystä. Tarkoitus oli, että vihjeen perusteella pääsimme seuraavalle vihjeelle ja kuljimme ympäri koulua. Iltapäivä kului itsepuolustuskurssin parissa.
Viikonloppuna nuoret olivat järjestäneet itse ohjelmaa. Suurin osa nuorista oli käynyt huvipuistossa ja sunnuntai-iltana kaikki kokoontuivat ja pitivät yhdessä ja hauskaa.
Maanantaina tapasimme koululla ja tutustuimme Retiro-puistoon netin välityksellä. Kun olimme tehneet tehtävät lähdimme katsomaan Santiago Bernabeun stadiumia. Iltapäivällä menimme Retiro-puistoon, jossa söimme ja kiertelimme.
Tiistaina kävimme Segoviassa, joka on noin 1,5 tunnin matkan päästä koululta. Siellä meillä oli opastettu kierros. Lounaan jälkeen meillä oli hetki vapaa-aikaa, jonka jälkeen vierailimme Alcazar-nimisessä linnassa.
Keskiviikkona olikin jo aika lähteä takaisin Suomeen. Tapasimme kaikki lentokentällä ja jätimme hyvästit. Parasta tässä matkassa oli kavereiden kanssa vietetty aika ja uudet kokemukset!
Magda Känninen 8A

Toimittaja talossa
Viime keskiviikkona koululla vieraili toimittaja Minna Haarmala Uutissuomalaisesta. Haarmala teki juttua yhtenäiskoulujen yleistymisestä Suomessa. Jutussa vertailtiin Suomen 12 suurinta kaupunkia. Juttuun kaivattiin kokemusasiantuntijoita ja niitähän löytyy - Yhtenäiskoulusta. Toimittaja sai varmasti hyviä kommentteja tältä asiantuntevalta oppilasjoukolta, joka pääsi tietenkin myös kuvaajan kuvattavaksi. Juttu julkaistaan kaikissa Uutissuomalaisen lehdissä, joihin kuuluvat mm. Länsiväylä, Helsingin Uutiset ja Etelä-Suomen Sanomat.

Piha puhtaaksi!
Nyt on ilo kulkea koulun lähistöllä, sillä piha ja lähimetsät siivottiin puhtaaksi roskista! Yksinäisiä sormikkaita, lasipulloja, karkkipapereita ja vaikka mitä pusikoista kerättiin pois.

Jekkuilua
Toukokuu on usein koulumaailmassa kiireistä aikaa. Viimeisiä kokeita, arviointeja, esitysten treenaamista ja muuta puuhaa on yllin kyllin. Opettajien pinna saattaa olla toisinaan koetuksella. Onnea on ihanat, huumorintajuiset oppilaat, jotka palauttavat hymyn stressaantuneiden aikuisten huulille. Tällä viikolla kolmoset olivat tehneet Maria-opettajalle klassikkojekun. Kaikki liidut taulun reunustalla oli vaihdettu liitulakuiksi! Kolmoset tekivät jekun myös Anitalle. Anita kuulutettiin kiireellisesti "kevätjuhlakokoukseen". Anitan saapuessa luokkaan, kolmoset säikäyttivät hänet oven takaa huutaen: "Yllätys!" Ei käy päivät tylsiksi täällä!

Ilmaise itseäsi!
Osallistava ja liikunnallinen teatteri -hanke jalkautui kouluumme perjantaina. Hankkeessa toteutetaan liikuntaa, teatteria ja sirkusta yhdistelevää työpajatoimintaa ja se saa tukea Euroopan sosiaalirahastolta. Hankkeen kotisivuilla luvataan yhdessä tekemistä ja hyvää mieltä - mikäs sen sopivampaa ysiluokkalaisten viimeisille viikoille!
Ohjaajina toimivat liikuntakoordinaattori Satu Räsänen ja näyttelijä Irina Pulkka. Kaikilla näytti olevan todella hauskaa. Toimintaa ja vauhtia riitti koko puolitoistatuntisen vierailun ajan. Projekti jatkuu vielä ensi viikolla - pääsemme ysien kanssa nauttimaan ohjatusta toiminnasta vielä maanantaina ja tiistaina! Lisää hankkeesta osoitteessa ilmaiseitseasi.fi.

Seuraava ja lukuvuoden viimeinen viikkotiedote ilmestyy kevätjuhlapäivänä 2.6.!