perjantai 16. huhtikuuta 2021

Voi kasvun ihmettä!

Aurinko loihtii lämpöään, sulava lumi kostuttaa maan. Pavunvarret ja männyn taimet kohoavat korkeuksiin luokkien ikkunalaudoilla. Läheinen metsä vilisee pieniä ja isompia luonnontutkijoita ja leikkijöitä. Takit lentävät kalliolle välitunnilla ja naamat päivettyvät. Se on täällä taas. Kevät!

 
Poisson d'Avril eli aprillausta ranskalaisittain


1.huhtikuuta nautiskeltiin YNKissäkin luvallisen huijaamisen ihanuudesta. Ranskassa päivää kutsutaan nimellä Poisson d'Avril eli suomennettuna aprillikala. Perinteen mukaan koululaiset piirtävät paperille kalan kuvia ja teippaavat niitä pahaa-aavistamattomien uhrien selkää. Päivään kuuluvat myös perinteiset aprillipilat.

Myös ope sai osansa kujeilusta.
Nähtiinpä yhden oppilaan viipottavan
rehtorinkin perään paperikala kädessä
vilkkuen.

Kakkametsän kutsu
Oletko tiennyt, että Louhenpuistossa hyvällä onnella, illan hämärissä, voit nähdä liito-oravan hiljaisen liidon? Kutoset kävivät metsäretkellä Louhenpuistossa etsimässä merkkejä liito-oravista. Papanoita löytyi jopa viiden havupuun juurelta. Oppilaat havainnoivat, että kaikki papanahavainnot löytyivät suurien, vanhojen puiden lähettyviltä. Ilmoitamme havainnot lajitietokeskuksen havaintorekisteriin. Joskus nämä havainnot ovat vaikuttaneet alueiden rakennussuunnitelmiinkin. 


4B oli samoissa puuhissa Haltian luontokoulun liito-oravatyöpajan merkeissä. Oppilaat eivät saaneet matkata Nuuksioon, joten paja järjestettiin Louhenpuiston maisemissa. Oppilailta löytyi sisäpiiritietoa liito-oravien jäljistä ja he osasivat heti johtaa ohjaajat pipanoiden jäljille. Ohjaajat eivät olleet ennen työpajoissaan löytäneet kikkareita puun juurelta ja he olivatkin valtavan innoissaan löydöksistä. 


Tiesitkö, että liito-orava voi liidellä pimeässä metsässä jopa 80 metriä? Oppilaat heittäytyivät kokeilemaan liito-oravan elämää ja kulkivat metsässä sokkona. Ei ihan helppoa! Neloset tutustuivat myös puulajeihin, jotka erityisen paljon miellyttävät liitokurreja.


Myös 4A suuntasi metsään osana ympäristöopin Suomen luonto -kokonaisuutta. Oppilaat tutkivat tarkasti, mitä kaikkia puita Louhenpuistosta löytyy. Oppilaat löysivät ainakin mäntyjä, kuusia, vaahteroita, raudus- ja hieskoivuja sekä haapoja. Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja oppilaiden opiskelua saapuivat seuraamaan mustarastaat ja peipot. Kyllä keväinen metsä on ihana paikka!

Alvar löysi keväisen sienen, punamaljakkaan.

Ykköset touhukkaina
Ensimmäistä luokkaa on jäljellä muutama hassu kuukausi ja ensimmäisen lukuvuoden kanssa on tehty vaikka mitä! Koulua ei näin 2020-luvulla käydä vain pulpetin ääressä istuskellen, vaan toiminnallisuus on pienestä pitäen osa koululaisen arkea. Tässä ykköset kirmaavat ympäri koulun pihaa ja harjoittelevat samalla niin lukemista kuin laskemistakin. Keho voimistuu laskutarinoiden jumppaliikkeitä tehden. Kiitokset perheille opiskelumateriaalivahvistuksista!

 1B harjoitteli koodaamista Bee-Bottien avulla. Koulussa on paljon valmiita alustoja, joissa roboja voi ohjelmoida kulkemaan esimerkiksi kylänraitilla tai maatilalla. Neuvokkaat eput rakensivat myös omia ratojaan.

Tuoreita voimia kentälle
Raikkaan keväisen tuulahduksen koulun arkeen ovat tuoneet opetusharjoittelijat Lotta, Mirkku, Toni  ja Ville. Lähiviikkoina he ovat suorittaneet maisteripraktikumiaan eli päättöharjoittelua kakkos- ja nelosluokassa. Nuoret opettajat ovat treenanneet oppimisen ja opetuksen saloja hyvällä mielellä. Koulussamme  he ovat kokeneet olevansa tervetulleita ja arvostettuja. Opettajien suhtautuminen näyttää heijastuvan myös lapsiin, joiden kanssa vuorovaikutus on ollut mutkatonta ja opettajan rooli tunnustettu.

                               
                                    
Harjoittelu koetaan ensiarvoisen opettajakoulutuksen osana. Lisäkään ei olisi pahitteeksi: koettiin, että käytännön koulutyö voisi vahvemminkin olla lähtökohta teoreettisille pohdinnoille. Kuluvassa harjoittelussa on saanut hyvin tuntumaa koulupäivien kokonaisvaltaisuuteen ja jatkuvaan pedagogiseen päätöksentekoon. Miten moninaisia asioita pelkästään yhden oppituokion aikana tulee huomioiduksi ja miten niihin reagoida? Oli pantu merkille myös se, miten paljon lapset oppivat ja omaksuvat informaalisti, kuin huomaamatta “rivien välissä” ja millaisia mahdollisuuksia ja toisaalta vastuita se tuo mukanaa. Toni ja Ville saivat tilaisuuden kokeilla myös kuumana perunana pyörinyttä etäopetusta.

Perjantain kunniaksi Mirkku ja Lotta kokeilivat menestyksellä
kyllitätimenetelmää, eli kerro ja piirrä. Aina toimii ( :

Viimeinen harjoittelu on vahvistanut tulevien opettajien käsitystä valitsemastaan alasta. Työelämää odotetaan kiinnostuneita, mutta myös pohditaan, miten alalla voisi kehittyä ja ottaa vastaan uusia haasteita.  Siihen luokanopettajan koulutus ja kokemus antavat mainiot mahdollisuudet.

Hyvää viikonloppua.
Kuunnellaan metsän konsertteja!












 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti