perjantai 31. tammikuuta 2020

Tammituraus!

Tunturi-luokan kollaasieläimet tarkkailevat nelosten meininkiä luokan takaseinältä.
Dokkino
Seiskaluokkalaiset pääsivät tällä viikolla dokumenttielokuvatapahtuma Dokkinoon. Lukuvuoden teemoihin sopivasti Dokkinossa on tänä vuonna teemana Ympäristö ja me. Neljä yläkoululaisille suunnattua elokuvaa kertoi monenlaisista suhteista luontoon, ja elokuvien miljööt vaihtuivat Saimaan kesämaisemasta kuivaan Saharaan sekä Nigerian öljyvuotoalueilta ranskalaiselle härkätilalle. Elokuvissa pohdittiin tulevaisuutta niin yksilön kuin ympäristönkin kannalta. Seiskojen mielestä elokuvat olivat mielenkiintoisia, vaikka dokumenttielokuvista tuntuikin puuttuvan juoni. Varsinkin kaunis Saimaa-kuvaus sekä vaikuttava kirje öljy-yhtiölle olivat oppilaiden mieleen.

Onko elämää Ynkin jälkeen?
Ysiluokkalaiset ovat käyneet ahkerasti tutustumassa mahdollisiin jatko-opiskelupaikkoihin. Toisen asteen oppilaitokset järjestävät joulu-tammikuussa avoimia ovia, joissa ysiluokkalaiset pääsevät kurkkaamaan mahdollisen tulevan opinahjon arkeen. Viime viikolla joukko ysejä kävi tutustumassa Helsinki Business Collegessa.

"Lähdimme hyvillä ja odottavaisilla mielillä!"
"Avoimissa ovissa oli kiva käydä, kun sai nähdä, minkälaista erilaisissa kouluissa on ja se auttoi päättämään mihin haluan mennä jatko-opiskelemaan. Siellä esiteltiin hyvin minkälaiset tilat siellä oli, minkälainen ilmapiiri ja tietenkin opetettiin hyvin minkälaista opetusta tulee jos menee kyseiseen kouluun."
"Tosi kivan ja mukavan oloinen koulu."

Tietoisen läsnäolon taikaa
Ysiluokalla on joskus raskasta. Siksipä on tärkeää välillä rentoutua ja harjoitella samalla tietoista läsnäoloa. Keskittymiskyky voikin löytyä kehoa kuunnellen, omaa rentoutta säädellen. Äidinkielen tunnilla hypättiinkin tänään kansanperinteestä omaan mieleen ja pötköteltiin matoilla pitkin poikin luokkaa.

Kombutsan valmistusta
8.-luokan biologiassa tutkimme, mitä kaikkea elollinen luonto sisältää. Viime viikolla tutustuimme mikrobeihin ja saimme uuden kokeellisen työn alkuun. Maisa lahjoitti tutkimukseemme Kombutsa-viljelmän (scoby ja volgasienenäkin tunnettu), jonka avulla tutkimme, miten bakteerit ja hiivasienet toimivat. 
Maisa siirtää Kombutsa-viljelmän teeliemeen.
Seuraavalla tunnilla oli vuorossa pullotus ja maustaminen. Huomasimme, että Kombutsa-viljelmä on tosiaan elävä eliö, koska sokerin määrä oli vähentynyt ja nesteeseen oli ilmestynyt hiilihappoa. Nämä ovat todisteita soluhengityksestä. Viikon aikana viljelmä, joka nimettiin Pirkoksi, oli myös lisääntynyt suvuttomasti ja muodostanut kokonaan uuden viljelmän yläpuolelleen. Se sai nimekseen Pirkko2.



Digiloikkimiseen välineitä
Koulullemme tuli suurehko lähetys kannettavia tietokoneita. Koneet ovat tällä hetkellä käyttöönottoasennuksessa. Asennuksen jälkeen, jokainen Ynkin yläkoululainen tulee saamaan oman kannettavan käyttöönsä!

Ykkösten albatrossit
"Albatrossi liiteli keveästi ilmavirtausten mukana. Näkyi vain merta ja taivasta ja toisinaan jokin laiva. Alhaalla vyöryivät mainingit ja pikkukenguru kuunteli ihmeissään niiden syvää, rytmillistä kohinaa."
-Leena Laulajainen-Loikkeliinin matka lumen maahan-
Ykköset ovat taiteilleet hienoja albatrosseja. "Me luettiin sellaista Loikkeliini-kirjaa ja kateltiin lintujen kuvia. Me piirrettiin ne linnut liiduilla", selostavat ykkösen pojat.

Esa is back!
Esa Saarelainen vietti viime syksyn opiskellen taloustieteen perusopinnot. Työt Yhtenäiskoulussa jatkuivat tammikuun alussa. Miltäs tuntuu tarttua taas töihin opiskelupaussin jälkeen?   "Palaaminen tuntuu erittäin hienolta. Palasin täynnä draivia ja energiaa. Kiva päästä haastamaan pääkoppaansa levon jälkeen!" huikkaa Esa hilpaistessaan viikonlopun viettoon tammikuun viimeisen työviikon päätteeksi.

Kevätpörriäisjutut
Tähän aikaan vuodesta kouluissa piirretään ja kirjoitetaan juttuja Kevätpörriäiseen. Vielä on muutama päivä aikaa saada työt valmiiksi. Tänä vuonna Kevätpörriäisen aiheet liittyivät erityisesti ilmastonmuutokseen  ja urheiluun. Jännityksellä jäämme odottamaan lehden ilmestymistä. Viime vuosina ainakin jonkun ynkkiläisen juttu on päässyt lehteen. Mitenkähän käy tänä vuonna?

Ekotekoja
YNKin käytävään on kasvanut ekotekojen puu! Kestävän tason Vihreä lippu -kouluna Yhtenäiskoulussa jatkuu aktiivinen ympäristötoiminta. Uutena projektina on Ekotekojen puu, johon kasvatetaan uusia lehtiä ekotekojen avulla. Liian usein käy niin, että ne tutuimmatkin ympäristöteot jäävät tekemättä. Toisinaan taas epäilyttää, onko omilla teoilla muka merkitystä. Nyt tehdään monipuolisista ympäristöteoista osa jokaisen yhtenäiskoululaisen elämää ja teot näkyviksi! 

Jokainen luokka tai pienempi ryhmä pohtii kevään aikana sopivaa ekotekoa ja asettaa oman tavoitteen. Ympäristöoppilaille on jaettu vihreä paperi, josta askarrellaan lehti ja kirjataan siihen ekoteko (esim. tulimme kaikki kävellen kouluun 1 viikon ajan ja säästimme näin hiilidioksidipäästöjä). Kun ekoteko on tehty, luokka saa käydä kiinnittämässä lehden puuhun. 

Myös opettajat, henkilökunta ja huoltajat haastetaan keräämään omia ekotekoja. Tavoitteena kevään tuuhein lehtipuu!











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti