perjantai 19. marraskuuta 2021

Markkinameininkiä ja muuta mainiota menoa

Marraskuu on humpsahtanut loppupuoliskolle kuin varkain. Ennen odotetun juhlakauden alkua ollaan ehditty touhuta monenlaista arkisemman koulutyön ohella. Markkinahumua valmisteluineen, isänpäiväaskarteluja, monenlaisia opintoretkiä lähelle ja vähän kauemmaksi.

Syysmarkkinoilla tunnelma oli hilpeä
Viikko sitten lauantaina koulumme piha täyttyi iloisesti hälisevistä kyläläisistä. Kirpakan kauniissa myöhäissyksyn säässä markkinapäivä toteutui sittenkin! Jälleennäkemisen iloa hihkuttiin siellä ja täällä. Oppilaiden, vanhempien ja opettajien lisäksi paikalla hyöri perinteen mukaisesti myös koulumme entisiä oppilaita ja työntekijöitä. Värikkäät myyntipöydät pursuivat houkuttelevia tuotteita, jotka enteilivät jo juhlakauden alkua: piparkakkutaloja, joululimppuja, kuivakakkuja; lahjapapereita, kalentereita, kynttilöitä, koristeellisia saippuoita, hamahelmiriipuksia ja paljon muuta. Jostain pöydässä saattoi löytää juuri passelit käytetyt luistimet tai monot ja jossain pyöräyttää onnenpyörää voitosta varmana.

Onnenpyörällä riitti pyörittäjiä.
Joululimput olivat kauniisti paketoitu
Hamahelmiriipuksia ja itsetehtyjä tuoksusaippuoita.
Kierrätysluistimet- ja monoja tarjolla sopivasti
talven alkaessa.

Teetä ja sympatiaa tarjolla!

Kahvilassa riitti asiakkaita.

Kakkosluokkalaisten Maamme-laulu kajahti
komeasti kallioilla.

Koulussa oppilailla oli omaa ohjelmaa ruokailuineen.

3A-luokka pääsi nauttimaan yrittäjyyden ja yritteliäisyyden
 riemuista. Pistettiin oma pääoma poikimaan ja värkättiin
piparitikkareita alusta loppuun ihan itse.

Piparitikkarikauppaan kutsuttiin vain kunniavieraat eli
koulumme nuorimmat oppilaat. Ja kyllä, voittoa kertyi
sopuhinnoillakin!

Ykköset nauttivat kirjavinkkauksesta
Sateisena marraskuun aamuna 1A-luokkalaiset kerääntyivät Käpylän kirjastoon kirjavinkkaustuokioon. Ekaluokkalaisille esiteltiin monenlaista kiinnostavaa luettavaa. Ykköset saivat myös kuulla jännittävän, interaktiivisen sadun. Miten hienoa, että jokaiselle oppilaalle löytyi mukavaa luettavaa pulpettiin!

Onnea isille ( :

Markkinameininki meinasi peitota isänpäivävalmistelut, mutta eipä sentään. Kakkoset muistivat isejä ja vaareja ja muita lapsille tärkeitä henkilöitä oikein urakalla: syntyi näköiskortteja ja aina niin tarpeellisia avaimenperiä.

Retkeilytaidot haltuun Haltiassa

Näkevä joukkueenjohtaja antaa sokealle letkalle
aistimuksen pimeästä metsästä.

”Ynkin seitsemännen luokan KoLi-ryhmä lähti 10.11.2021. retkelle Nuuksioon Haltian luontokeskukseen. Aiheena oli retkeilytaidot.

Tapasimme 8.10 Pasilan asemalla ja menimme yhdessä junaan. Jäimme pois junasta Espoon keskuksessa, jossa ihana opettajamme Janiina jakoi eväät. Bussi haki meidät samasta paikasta, johon juna meidät toi.

Saavuimme perille Haltian luontokeskukseen noin 9.20 ja menimme sisään luokkahuoneeseen, jossa kokosimme ryhmät ja harjoittelimme suunnistusmerkkejä. Leivoimme myös pieniä keksin tapaisia taikinapalloja ja viipaloimme omenoita kaikki omassa ryhmässämme. Mitäköhän me niillä teemme?

Kaikki yhdessä lähdimme kävellen nuotiopaikalle, jossa söimme eväitä. Janiina jakoi halukkaille nakkeja, joita paistoimme nuotiolla. Haltian ohjaajat, joiden vetämä retki oli, opettivat meille nuotion sytyttämistä ja retkikeittimen / trangian kokoamista.

Jokaiselle ryhmälle annettiin luontokeskuksesta lähtiessään yksi trangia, jonka kokosimme omissa ryhmissämme.

Saimme paistaa niillä keksit sekä omenat, jotka olimme tehneet. Niistä tuli herkullisia littanka keksejä joiden päällä oli paistettua omenaa. Kieltämättä hyvää!

Tämän jälkeen lähdimme kävelemään takaisin luontokeskukseen. Matkan varrella teimme tehtäviä yhdessä ryhmiemme kanssa, mitkä nekin opettivat retkeilytaitoja. Perillä kiersimme luontonäyttelyn ja lähdimme bussipysäkille, jossa pelasimme norjalaista jalkaleikkiä. Bussi tuli ja retki päättyi! Luultavasti kaikki pitivät hauskaa.” Lilja, 7KoLi

Sipoonkorven valtaus

Kolilaisille saatiin jatkumo retkeilytaitojen harjoitteluun, kun kasin kolit suunnittelivat ja toteuttivat Janiinan ja Samin kanssa päiväretken Sipoonkorven kansallispuistoon. Retki oli osa Janiina-open opintojen näyttötehtävää ja niinpä siitä tuli kerättyä kunnon palaute. Palautteen anti oli rohkaiseva: kaunis kohde, sopivan mittainen patikointi ja osuva ohjelma. Kelpaa kuulemma jatkuvaan käyttöön! Iso kiitos testiryhmälle 😊

Ysit ja teatterin taika

Joskus toiveet käyvät toteen.  "Ihanaa, oikea teatteri! Toi punainen esirippu ja noi pylväät!"huokasi ysiluokkalainen astuessaan Helsingin kaupungin teatterin Arena-näyttämön katsomoon arkisena torstai-iltana. Baskervillen koiran  kaksituntinen viihdetykitys kaikille aisteille vei koko porukan mukanaan Englannin nummille. Roolit ja asut murteet ja kieletkin vaihtuivat, lavasteet elivät näytelmän mukana ja koko ajan tapahtui. Teatterin taikaa! "Nyt oli kova!"totesivat pojat vielä narikkajonossa. Ja vielä viimeiset sanat:"Vois kyllä keväällä tulla uudestaan!"