perjantai 19. toukokuuta 2017

Muistoissamme Madrid ja muita toukokuun tohinoita

Toukobileet on varma merkki siitä, että kevät on jo pitkällä. Kalenteriin vilkaisemalla voi todeta, että kaksi viikkoa koulua ennen kesälomaa. Tänään vihdoin ulkonakin alkaa näyttää ja tuntua siltä, että kesä on viimein koittamassa.

Toukokuun viikot ovat kouluissa perinteisesti varsinaista hurlumheitä. Vapun jälkeen alkaa aina kova kiire, joka ei tunnu hellittävän, kun vasta Suvivirren soidessa. Monenmoista mielenkiintoista on mahtunut viimeiseen kahteen viikkoon.

Huikea viikko Madridissa!

Kaksi viikkoa sitten me oppilaat, sekä Katja ja Janiina, vierailimme Espanjassa, Madridissa. Matka oli mielestämme hyvä tapa oppia uudesta kulttuurista sekä tutustua uusiin ihmisiin. Asuimme vuorien päällä sijaitsevassa kylässä nimeltään Paracuellos de Jarama, joka on lähellä Madridin lentokenttää. Saimme asua isäntäperheissä, joten opimme espanjalaisista kulttuurillisista asioista enemmän joka päivä. Matkan aikana lähennyimme espanjalaisten vaihto-oppilaiden lisäksi myös toistemme kanssa, koska sinne lähti eri luokilta eri-ikäisiä oppilaita, meitä oli seitsemäs-, kahdeksas, - sekä yhdeksäsluokkalaisia. Vaikka olemmekin eri ikäluokista, tulimme hyvin toimeen.

Saimme vierailla joka päivä erilaisissa paikoissa ympäri Madridia. Yksi lemppareistamme oli Segovia, joka on pieni kylä kaupungin rajalla. Siellä kävelimme Rio Clamores puroa pitkin ja vierailimme Alcazar linnassa, joka on tunnettu Disney-linnan mallina. Siellä meillä oli ohjattu kiertue jonka aikana kuulimme paljon linnan ja kylän historiasta. Kävelimme todella paljon ja kuumuuttakin oli keskimäärin 37 astetta, johon ei oikein Suomessa ole totuttu.

Iltaisin saimme tutustua perheisiimme sekä viettää hieman enemmän aikaa muiden oppilaiden kanssa. Sään takia pystyimme olemaan ulkona iltaan asti ja nauttimaan vihreästä ja viehättävästä Madridista. Päivät olivat pitkiä ja vieraan kielen puhuminen vaati paljon voimia joten oli kiva, että saimme ottaa rennommin ja nauttia toistemme seurasta. Kylässä oli hengauspaikkojen lisäksi kaksi ostoskeskusta ja yksi pienempi kyläkauppa, joissa kävimme ostamassa esimerkiksi jäätelöä ja juotavaa. Juomapulloja pystyi täyttämään vesipisteillä, joita oli puistoissa, mutta pullovesi oli kaikkien mielestä parempaa. Päivät olivat yhteensä usein jopa 16 tuntia pitkiä ja välissä oli vain lyhyitä taukoja, kun kävimme kotona syömässä välipalaa. Ruokakulttuuriin oli ainakin aluksi vaikea sopeutua, sillä se oli niin erilainen. Illallinen syötiin vasta kymmenen jälkeen ja päivällä söimme vain aamulla mukaa otettuja eväitä.

Yksi lempipäivistämme oli viikonloppuna, kun menimme kaikki viettämään iltaa yhden vaihto-oppilaan talolle. Viikonloppuna ei ollut mitään koulun kanssa sovittua tekemistä, joten saimme itse päättää mitä halusimme tehdä. Menimme kaikki yhdessä talolle ja siellä uimme ja pelasimme erilaisia pelejä pihalla. Sen jälkeen meille tehtiin herkullista grilli-illallista.

Jälkeenpäin ajateltuna sen lisäksi, että matka oli todella hauska, opimme myös paljon asioita espanjalaisesta kulttuurista ja historiasta. Saimme myös elinikäisiä ystäviä sekä muistoja jotka tulemme varmasti muistamaan lopunikäämme.

Muistellen Mafalda ja Helka 9B

Ynkin Sanomat Ylellä

Kävimme valinnaisryhmämme kanssa Ylellä viime viikolla. Meillä oli vähän ongelmia, sillä bussimme ei tullut, vaikka piti ja lisäksi vielä eksyimme ja etsimme määränpäätämme jonkun tunnin. Lopulta löysimme perille ja ehdimme vielä esittelykierrokselle. Meille näytettiin eri paikkoja, kuten äänistysstudio ja huone, jossa rakennettiin lavasteita. Äänitysstudiolla oli kaikkea kiinnostavaa esim. huone, johon voi mennä huutamaan täysillä ja ulkopuolelle ei kuulu mitään! Niin kuin sanoin, näimme huoneen, jossa rakennettii lavasteita, ja siellä joku mies kertoi meille vähän lavasteiden rakentamisesta. Retken alussa meidät vietiin paikkaan, jossa oltiin kuvaamassa ohjelmaa, tarkalleen sanottuna siellä kuvattiin tavallaan keikkaa ja saimme kuunneella laulua ja soittoa. Lisäksi kiertelimme Ylellä ja näimme kaikkea muutakin, kuten Krista Siegfridsin Umk-asuja. Lopuksi söimme eväitä ja menimme bussilla kotiin ongelmitta.
Retki oli kaikin puolin hauska ja antoisa, tällaisia voisi tehdä useamminkin!

Kaksi tyttöä Ynkin Sanomista
Viitasen Piiaa kuunneltiin Ylen studiolla.

Kouluun tutustumisia

Tulevat ensimmäisten luokkien kummioppilaat, nykyiset vitoset, pitivät esittelyaamupäivän eskareille esitellen koulunihmeitä ja valmistelivat tulevia ekaluokkalaisia syksyn riemuihin. Tulevat ekaluokkalaiset olivat vanhempineen paikalla jännittyneinä. Ohjelman kruunasi iltapäiväkerholaisten etevä nukketeatteriesitys, jota koko koulu kokoontui katsomaan liikuntasaliin. Nauhoitettu teatterielämys sai salissa raikuvat aplodit!

Eka kerta aamunavauksessa! Jännää!
Myös tulevat seiskaluokkalaiset pääsivät tutustumaan Ynkin yläkoulumaailmaan yläkoulun tukarien johdolla. Osalle koulu on toki jo tuttu, mutta yläkoulu tuo mukanaan kaikenlaisia jänniä uusia juttuja! Myös tulevat luokanvalvojat olivat mukana aamupäivässä. Aamupäivän aikana kierrettiin vähän koulun tiloissa, mutta lähinnä keskityttiin yhdessä oloon ja tutustumiseen.

Ysiluokkaiset menestyivät kirjoituskilpailussa

Yhdeksäsluokkalaiset ottivat alkuvuodesta osaa Hakaniemen Lions Clubin järjestämään kirjoituskilpailuun. Klubi järjesti nyt kymmenettä kertaa kirjoituskilpailun assessori Torsti Koskisen kunniaksi. Asessori Torsti Koskinen oli tunnettu Helsingin huumepoliisin pitkäaikaisena johtajana ja legendaarisena huumekomisariona. Eläkkeelle siirryttyään Torsti Koskinen toimi aktiivisesti huumeiden vastaisessa vapaaehtoistyössä. Hän toimi ”Irti Huumeista”ry:n puheenjohtajana ja monen henkilön tukihenkilönä. Nuoret pääsivät kilpailussa kirjoittamaan omia ajatuksiaan huumeista ja huumetyöstä.
Hakaniemen Lions Clubin sekä poliisin edustajia luovuttamassa palkintoa Olli Ruokojoelle.
Kilpailun yläkoululaisten sarjassa palkittiin kymmenen kirjoittajaa raha- sekä kirjapalkinnolla. Meidän koulustamme palkinnon sai neljä taitavaa ysiluokkalaista: Mirelle Lybäck, Olli Ruokojoki, Veera Saranen sekä Tilda Valjakka. Veera palkittiin vielä Pusu-leijonalla erityisen ansioituneesta kirjoitelmasta! Oppilaat kävivät pokkaamassa palkintonsa perjantaina, ylpeä äidinkielen opettaja sai toki olla mukana! Tilaisuus oli varsin juhlava. Juhlapuheissa pohdittiin kielemme muutosta ja kirjoittamisen vaikeutta. Palkintojen jaon jälkeen nautimme vielä yhdessä voileipäpöydän antimista.

Onnea!

Palkittujen toiveesta viikkotiedotteeseen napattiin ope-selfie, johon onnelliset ilmeet ikuistuivat.
Retkeilyä Harakassa ja Lammassaaressa

Alakoulun oppilaskunnan hallitus sekä ympäristöoppilaat luokilta 1 - 3 vahvistettuna yseillä retkeilivät jo perinteeksi muodostuneen tavan mukaan Lammassaaressa. Retkellä syötiin eväitä ja tutkittiin keväistä luontoa. Keli oli mitä parhain!

Isommat ympäristöoppilaat retkeilivät Harakan saarella.
Mikä siellä meni?

Mitä tyypit pelaa?

Tein valinnaiskurssilla kyselyn siitä, mitä tyypit pelaa.
Luulen että Overwatch on monien mielestä hyvä peli.

Kiersin koulullamme kyselemässä, mitä pelejä ihmiset pelaavat. Kysyin 48 ihmiseltä, mitä he pelaavat. Kysyin vitosilta, eli meidän luokkalaisilta ja monilta muilta luokilta olevilta oppilailta ja muutamalta opettajalla.
Owerwatch voitti selvästi, ääniä tuli 11. Plants vs zombies hävisi, koska ääniä tuli vain yksi. Muut pelit saivat ihan hyvän määrän ääniä. Toiseksi eniten ääniä sai Minecraft. Se sai viisi ääntä.
Sellainen oli tämä pelikysely.

Ynkin Sanomista 5lk:n poika

Vanhempainyhdistys tiedottaa:

Toukobileet tänään perjantaina klo 18!

Tänään illalla juhlitaan koko koulun yhteisissä Toukobileissä! Tervetuloa siis koululle klo 18.00 viettämään iloista iltaa, jonka ohjelmassa on oppilasesityksiä ja tanssia sekä tietysti yhdessäoloa. Bileisiin on vapaapääsy!
Vanhempainyhdistys tarjoaa kahvia, teetä ja mehua. Myynnissä on herkullista pizzaa ja mokkapaloja. Myyntituotot kartuttavat 5. ja 9. luokan luokkakassoja. Tervetuloa nähdään ja viihdytään Toukobileissä!

Kevään viimeinen viikkotiedote ilmestyy 3.6.!