Alkuvuoden pakkasen paukkuessa otetaan suuntia jo koulupolun seuraaviin vaiheisiin.
Eskarilaisilla alkoi pitkä odotus, kun jo tammikuussa ilmottauduttiin kouluun! Tänä vuonna ilmoittautumisen toivottiin tapahtuvan uuden sähköisen järjestelmän kautta, mutta vielä oli mahdollisuus tulla myös käväisemään koululla asia hoitamassa. Yhtenäiskoulu on aina ollut ylpeä ranskan opiskelijoistaan, ja iloksemme toiveet ykkösten ranskan ryhmän muodostumisesta ovat tulevallekin vuodelle korkealla. Tieto koulupaikoista postitetaan koteihin maaliskuun alkupuolella.
Viime vuosina lähialueen eskarit ovat tutustuneet oikeaan kouluelämäänYNKin ykkösten ja kakkosten kanssa. Tänä vuonna touhuilu on vaihtunut virtuaalisiin kohtaamisiin. |
Yhdeksäsluokkalaisille on aukeamassa peruskoulun loppusuora. Ei muuta kuin turbovaihde päälle! |
“Haen yhteishaussa Kallion lukioon. Nautin opiskelusta ja taiteesta, ja toivon, että siellä pääsisin yhdistämään niitä.”
"Minulle on täysin selvää minne haen. Se on Alppilan lukio. Se on aina vaikuttanut rennolta lukiolta. Alppila on juuri remontoitu, mikä on plussaa ja pari kaverianikin tulee sinne.”
“9.luokan jälkeen aion hakea Herttoniemen lukioon. En tiedä vielä, mitä aion tehdä työkseni tulevaisuudessa enkä myöskään halunnut ammattikouluun. Lukio kuulostaa minulle sopivalta vaihtoehdolta.”
“Suunnitelmat ovat jotenkin selvillä. Haen Etu-Töölön lukioon tai ajattelin aloittaa myös kaksoistutkinnon sen ohella. Tein päätöksen, että mietin itse, mihin haluan mennä ja mitä haluan tehdä.”
"Minulle on jo kauan ollut selvää, mihin haen. Haen Pohjois-Haagan yhteiskouluun. Se on tasokas koulu, johon pääsen helposti. Kouluun on tulossa myös kolme hyvää kaveriani ja saan pitää jalkapallon matkassa mukana."
Käpylä 100, pian lehtenä!
Koko Yhtenäiskoulu heittäytyy seuraavien viikkojen aikana reporttereiksi. Vanhempainyhdistys on ideoinut raamit Käpylä 100 -aiheiseen lehteen, johon Ynkin oppilaat tuottavat materiaalia. Lehti tulee myyntiin kevään aikana.
Ekaluokkalaiset rakentavat pienoismalleja heille rakkaista paikoista Käpylässä. Materiaaleja haalittiin luokan omasta kangaskaupasta. Tässä kuvia muutamasta keskeneräisestä työstä. Valmiit työt näet, kun ostat lehden! Ykköset itse olivat valtavan innoissaan tästä projektista:
”Paras juttu mitä me ollaan tehty!”
Luokkakuva faaraoiden tapaan |
Vitosluokkalaiset ovat saaneet nautiskella tämän vuoden uudesta oppiaineesta. Neljännellä luokalla ohjelmassa ollut yhteiskuntaoppi vaihtui syksyllä historiaan. Upeat kuvataidetyöt houkuttivat satunnaisen toimittajan kyselemään oppilaiden tuntemuksia oppiaineesta.
Oppilaiden mielestä opiskelu on ollut hauskaa, helppoa ja kiinnostavaa. Kahta viikkotuntia oppilaat pitivät melko sopivana määränä, joskin jonkun mielestä historia voisi alkaa vaikka jo neljännellä.
Tähän mennessä aiheita ovat olleet kivikausi, Pohjolan rauta- ja pronssikausi sekä vanhoista korkeakulttuureista mm. Egypti. Kuten arvata saattaa muinaisen faaraoiden ajan loisto oli kiehtonut erityisesti haastateltavien mieliä.
Mikä sitten tekee historiasta innostavan ja tärkeän oppiaineen? Oppilaat pohtivat, että on ollut kiinnostava oppia siitä, millaista elämä menneisyydessä on oikeasti ollut ja mitä joskus on oikeasti tapahtunut. Pohdittiin, että on tärkeää ymmärtää asioiden kehitystä, ja yrittää oppia menneisyydestä, -vaikka se vaikeaa joskus onkin. Toisaalta työtavat ovat olleet oppilaiden mielestä mieluisia. Tunneilla pohdiskellaan ja keskustellaan paljon yhdessä. Myös kuvataide yhdistyy hauskasti opiskeluun taidehistorian kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti